גילה קדוש דדון - דוקטורנטית חינוך מיוחד

מהו אבחון פסיכו דידקטי ?

אבחון משולב זה מכיל חלקים פסיכולוגיים וחלקים חינוכיים והשילוב מאפשר התבוננות רחבה יותר על הנבחן.
 
אבחון רחב זה משלב בין ההיבטים הדידקטיים/חינוכיים להיבטים  הפסיכולוגיים המכיל את החלקים הרגשיים ושכליים של המאובחן.
 
אבחון פסיכו דידקטי נדרש כיום כאשר מאובחנת לקות הדורשת התאמות מסוג שלוש, קרי, מבחנים מותאמים בתחומים רבי המלל ו/או מבחני בגרות שיעשו בעל פה בשל פערים גדולים בין ההבעה בעל פה להבעה בכתב לטובת ההבעה בעל פה.
המאבחנת הפסיכולוגית שעובדת איתי ומשלימה את החלק הפסיכולוגי היא, הגברת איילה נובלמן העובדת כפסיכולוגית שנים רבות בשרות הפסיכולוגי בחולון ושם משמשת גם כמדריכה ראשית לפסיכולוגים מתמחים וחדשים.
איילה בודקת בעזרת סוללת האבחון את ההשפעות הרגשיות והקוגניטיביות על תהליכי הלמידה של המאובחן. בנוסף, בתהליך האבחון הפסיכו-דידקטי אנו מזהות את הפוטנציאל השכלי של המאובחן ועל סמך חוזקות אלה ניבנית תוכנית הלמידה המותאמת למאובחן והנשענת על חוזקותיו.
 
המאבחנת הדידקטית המערכתית ,בודקת במסגרת אבחון זה את החלקים הלימודיים ביחס לממוצע בני הגיל, מזהה את הפערים, הקשיים, החוזקות והדפוסים.
 
אבחון פסיכו דידקטי -בודק תחומים רבים ומגוונים בהם כתיבה בעברית ובאנגלית, קריאה בעברית ובאנגלית , הבנת הנקרא בעברית ובאנגלית ,הבנת הנשמע, מתמטיקה   והבעה. האבחון המערכתי בודק את הסיבות להיווצרותם של הקשיים בתחומי הלמידה השונים.
 
לאחר ביצוע אבחון פסיכו דידקטי המאבחנות(אני ואיילה)מסכמות כל אחת את חלקיה ומגבשות חוות דעת משותפת והסיכום הוא אינטגרציה בין שני החלקים ובניית מערך תומך היוצא מן החוזקות.
לאחר גמר הסיכומים אנו עורכות שיחת סיכום עם המאובחן והוריו, לאחריה נבנית תוכנית טיפול מתאימה למאובחן ולקשייו. 
כמרכזת מקרה מן האבחון ועד לצמיחה ולקידום המאובחן אני יוצרת את הקשרים עם גורמים בבית הספר (מחנכת, מורים מקצועיים, יועצת ולעיתים גם עם המנהל/ת) ומיידעת אותם על ממצאי האבחון ועל תוכניות העבודה שניבנו לו תוך יציאה מן הכוח של התלמיד.
כמו כן, ניתנת הדרכה למוריו לגבי פרופיל הלמידה, שיטות עבודה מומלצות וכן כשצריך אף הדגמת התהליך.
בשיחות תקופתיות אנו דנים במקרה, בודקים את תהליך התקדמותו של המאובחן וכן אני בודקת כיצד המאובחן מעביר את האסטרטגיות שלמד בקליניקה לסביבת הלימוד בבית הספר.


 
תהליך האבחון המערכתי  והטיפול (הוראה מתקנת, הנחייה, יעוץ, אימון אישי) מבוסס על ניסיוננו הרב  ועל הכשרה אקדמית ארוכת שנים.

מתי מומלץ לערוך אבחון דידקטי?

 האבחון הדידקטי נותן הערכת תפקודים שונים, האחראיים והחיוניים לרכישת מיומנויות בסיסיות מתחום הלמידה - קריאה, כתיבה, חשבון. במהלך האבחון נערכת הערכה מעמיקה  לגבי התחומים  הבאים: בדיקה של מערכת השפה, זיכרון, תכנון וארגון, תפקידים ניהוליים, קריאה, כתיבה, חשבון, תפישה ופוטנציאל אינטלקטואלי.

מטרתו העיקרית של האבחון היא לאתר לקויות למידה משלושה סוגים:
דיסלקציה - לקות בקריאה.
דיסגרפיה - לקות בכתיבה.
דיסקלקוליה - לקות בחשבון.
משך האבחון כ-4 עד 6 שעות בממוצע אך ניתן גם לחלק את האבחון לשני חלקים וזאת כאשר ישנם קשיים במיקוד הקשב והריכוז.
רק אנשי מקצוע מוסמכים שברשותם תואר ראשון/שני ושלישי בתחום חינוך מיוחד רשאים לערוך אבחונים אלה. כמו כן, חשוב ביותר שיהיה להם מינימום חמש שנות וותק בשדה החינוכי, קרי ,בתי ספר(יסודי, חטיבה, תיכון).
 מתי מומלץ לערוך אבחון פסיכו-דידקטי?
במידה ויש חשש שלקשיים בתחום הרגשי יש השלכה על תפקודו האקדמי של התלמיד.
כשיש צורך בהערכת יכולתו הקוגניטיבית של התלמיד לפני העברתו למסגרת חינוכית אחרת. (כתה קטנה באותו בי"ס, או בי"ס אחר).
אם צפויי שתלמיד התיכון יצטרך היבחנות מותאמת בבחינות הבגרות ברמה 3, המחייבת וועדה מחוזית (מבחנים בע"פ / מותאמים).

הדפסשלח לחבר