גילה קדוש דדון - דוקטורנטית חינוך מיוחד

טיפול מערכתי לאחר האבחון

במסגרת עבודתי רבת השנים בבתי הספר ובקליניקה אותה אני מנהלת המציעה שירותיי:אבחון מערכתי, הוראה מתקנת שלאחר האבחון הנשענת על חוזקות המאובחן והמלמדות אותו לעקוף את לקויותיו,הנחיית הורים וקבוצות ואימון הורים, צוותי חינוך ומתבגרים , זיהיתי את הצורך שלי כאם לנער עם לקות למידה ושל  ההורים והמתבגרים המגיעים אלי לאבחון ולטיפול, בריכוז המקרה שלהם מרגע האבחון ועד לצמיחת האדם בכל מישורי החיים, בידי אדם אחד פרופסיונאלי הבקיא בתחום לקויות למידה ושיוכל ללוות אותם תוך ייעוץ, תמיכה, לימוד, הנחייה ואימון בפני גורמים חיצוניים:גן, בית הספר, חטיבה, תיכון, צבא, מכללה/אוניברסיטה.

במיוחד ניכר הצורך במי שיוכל להסביר להם את משמעויותיו של הליקוי מבחינת חיי היומיום ויעניק להם ולמאובחן כלים אופרטיביים להתמודדות אפקטיבית עם לקות הלמידה   במישור המשפחתי,במישור, החברתי ובמישור הלימודי תוך קבלת הנחייה ותמיכה בתקשורת הבינאישית שלהם עם ילדם ועם גורמי החוץ המלווים אותו .
הקליניקה שלי  כיום, מהווה מרכז אינטגרטיבי המציע טיפול מערכתי הכולל : אבחון מעמיק המזהה חולשות וחוזקות , בניית תוכנית עבודה הנשענת על חוזקות/יכולות האדם הנגזרות מפרופיל הלמידה הבא לידי ביטוי באבחון , ליווי ולימוד אסטרטגיות למידה לעקיפת הלקויות והקשיים במקביל מוצע מודל לריכוז המקרה תוך ייצוג הנער ומשפחתו בפניי גורמי חוץ : גן, בית הספר, חטיבת הביניים, תיכון , מבחני מיון בצבא ובלמודים גבוהים.

במסגרת לימודי תואר שני ושלישי והמשך ההתמקצעות בתחום לקויי למידה על כל גווניה, אני מציעה להורים ולמתבגרים ,מודל דינמי הנבנה מתוך הסיפור האישי שלי כאם לנער עם לקות למידה שאובחן בגיל הרך ומצאנו את עצמינו רצים מאיש מקצוע אחד לשני במרחקים גיאוגרפיים לא קטנים ומותשים ומכאן נולד הצורך לאחד את הטיפול ולהציע גישה אינטגרטיבית רב תחומית הנותנת מענה הולם להורים ולילד/מתבגר עם לקות הלמידה.

המטרה המרכזית בתפקיד ריכוז-המקרה מן האבחון ועד לצמיחת הילד/המתבגר והבוגר : הוא לסייע להורים ולמאובחן וכן לבני המשפחה להתארגן, ולקבל על עצמם תפקידים, להתגייס ולסייע, להציב גבולות ולערוך סדר עדיפויות ובעיקר – ללַמד את ההורים לתווך ולגשר בין הנבדק-המאובחן ילדם לבין המערכות סביבו תוך העלאת המודעות של ההורים והמאובחן לחוזקותיו ולחולשותיו ,הכשרת הקרקע, הטרמת המאובחן/מאומן  בלימוד ובהכנה ובמקרים מסוימים ללמדם  לקבל על עצמם את תפקיד ריכוז המקרה במשך הזמן לאחר שהבינו את זכויותיהם וחובותיהם, ותוך הסתייעות מרבית ותהליכית  במרַכֵּז שבחרו לליווי המקרה , למעקב ולהיוועצות מזדמנת עפ"י הדרוש.

בכל-שלב התפתחותי של המאובחן  הורי המאובחן  ( ילד, תלמיד, נער,בוגר) יודעים ומבינים את הממצאים, ערים להגדרת-המצב, לחיזוי (פרוגנוזה) ולסיכונים, כדי שיוכלו להיערך, להתכונן ולהטרים, ובעיקר – להפעיל שיקול-דעת ולהחליט ולקבוע מהלכים וסדר-עדיפויות.
כאשר מאותרת לקות למידה אצל המאובחן,יש להיערך בהתאם ורק לאחר שהלקות הובנה כהלכה ניתן לצאת לדרך.
בתחילת הדרך או במהלך הגדילה והצמיחה של המאובחן  בהמשך, כאשר לקוי-למידה או הוריו נזקקים לסיוע פסיכולוגי או פארא-רפואי מכל סוג, יש חשיבות רבה להגדרת הבעיה המרכזית, הקשיים הנובעים ממנה, (איתור הליקויים), להתוויית הדרך והגישה המתאימה בטיפול ובסיוע (לדוגמא: שימוש בשפה חליפית, התוויית גישה ושיטה בלימוד דיבור או בעבודת מרפאה בעיסוק, לימוד התנהגות וכיו"ב).

ליקויי-למידה היא הגדרה מאוד מעורפלת בעלת היבטים רבים בכל מישורי החיים ולא תמיד הורים ומאובחנים יודעים את פירושה, ביטויה בהיבטים החינוכיים, חברתיים ורגשיים וכן לא יודעים את זכויותיהם  ולכן דרוש מרַכֵּז מקרה (caseׂ )בעל מומחיות ייחודית ורחבה בתחום לקויות למידה ובמקרה שלי פרופסיונאלית החובשת מספר כובעים מקצועיים השזורים זה בזה והמרחיבים ומעמיקים את הטיפול (אבחון, הוראה מתקנת, הנחייה וייעוץ, אימון הורים, צוותים ומתבגרים ) שיסייע להורים ולמאובחנים הבוגרים להיערך נכון יותר  עם גורמי פנים וחוץ כמו:גן, בית הספר, חטיבה, תיכון, צבא, אוניברסיטה ועוד .

הדפסשלח לחבר