גילה קדוש דדון - דוקטורנטית חינוך מיוחד

לקות למידה

לקויות למידה

לקויות למידה הן הפרעות ספציפיות ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, שנובעים משיבושים בתפקודי המוח האחראים על תהליכים קוגניטיביים, והבסיס המשוער להם הוא נוירולוגי. ללקויי למידה בדרך כלל יכולת אינטלקטואלית ממוצעת ומעלה, אך הם מגלים קשיים שונים בתפקוד הקוגניטיבי,שכולל תפקודי שפה וחשיבה, התמצאות במרחב ובזמן, זיכרון, קשב וריכוז, וכן קשיים ביכולת המוטורית ובתאום תנועתי- תפיסתי. קשיים אלה הם כנראה המקור לבעיות הסתגלות למצבים המחייבים גמישות בתגובות.

לקויות הלמידה מלוות לעיתים קרובות, בבעיות רגשיות, מנובעות מכישלונות חוזרים ומתחושת חוסר אונים, המובילים להתפתחות של דימוי עצמי וחרדות http://web.macam.ac.il/~ltami/maya/4.htm .

לקויי למידה שכיחים הם: ליקויי קשב וריכוז - הפרעת קשב היא ליקוי ביכולת להגיב לגירוי רלוונטי לסיטואציה מתוך כלל הגירויים המופעלים בזמן נתון על האדם, שתוצאתה הסחת דעתו מן העניין המרכזי הנדון בזמן נתון. הפרעת קשב היא בעיה אורגנית, שנובעת מאיטיות וחוסר עקביות בעיבוד האינפורמציה במוח, ולעיתים קרובות נתפסת כהפרעת התנהגות. ביטוייה של הפרעת חוסר הקשב הם: חוסר ארגון ונטייה ל"בלגן", חולמנות, שכחנות, קושי להתמקד בדברים והסחת דעת מהירה, לעיתים הילד רגוע מבחינה תנועתית אך אינו מרוכז. כשליש מהילדים הסובלים מהפרעה בקשב סובלים גם מליקוי למידה כלשהו.

לעיתים רבות הפרעת הקשב מלווה בתנועתיות יתר המכונה ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)- היפראקטיביות היא תופעה התפתחותית הפוגעת בטווח הקשב והריכוז, ומתבטאת בחוסר איפוק, אימפולסיביות, קושי לציית לחוקים והוראות, קושי לשלוט בכעס או בתסכול ותנועה מתמדת http://web.macam.ac.il/~ltami/maya/5.htm

דיסלקציה (ליקויי קריאה) - ליקוי קריאה נובע משיבושים ספציפיים בתהליכים ובתפקודים הכרחיים המפריעים לעיבוד מדויק של הגירויים, ומונעים מתן תגובה הכרחית נכונה ומובנת. הילד הדיסלקטי מתקשה בקריאת מילים דומות באיות ובצליל, בפענוח מילים ארוכות ומשמיט הברות ומילים. קריאתו מסורבלת והוא נוטה במהלכה להיפוך ושיכול אותיות,ולכן גורמת לשעמום ולאי רצון לקרוא.לעיתים קרובות הקשיים בקריאה מלווים בקשיים בכתיבה. http://web.macam.ac.il/~ltami/maya/7.htm

דיסגרפיה (ליקויי כתיבה) - קושי בכתיבה שמתבטא בכתב יד שאינו קריא או ואותיות מעוצבות בצורה לא קבועה או שניהם ביחד, איטיות בכתיבה או כתב יד קטן מאוד. בכל מקרי הדיסגרפיה- הכתיבה דורשת השקעה מופרזת של אנרגיה, התמדה וזמן. הפרעה זו גורמת לקושי משמעותי ברכישת הישגים אקדמיים או ביצוע תפקודים יומיומיים הקשורים בכישורי כתיבה, ועלולה לעכב את פיתוח היכולת להבעת רעיונות. תלמיד דיסגרפי שוכח מה התכוון לכתוב כאשר תשומת ליבו מוקדשת למאמץ לזכור היכן להניח את העיפרון וכיצד לעצב את האותיות, ולכן מתקשה למקד את הקשב http://web.macam.ac.il/~ltami/maya/6.htm דיסקלקוליה (ליקויים בחשבון) - קשיים בהבנת הילד את מושג המספר בהיבט הסידורי, בהיבט הכמותי ואת הקשר ביניהם, שגורמת לאי הבנת המשמעות של הפעולה המתמטית, כגון: חיבור וחיסור. משום כך הוא מתקשה להמחיש פעולות מתמטיות במונחים כמותיים ונוטה לתארם במונחים איכותיים.http://web.macam.ac.il/~ltami/maya/8.htm